lördag 6 augusti 2011

Såsig dag = såsrecept?

Det blev ingen badutflykt, men väl en snabb tur till gymet. För övrigt har jag mest latat mig idag, känns skönt, jag är ju trots allt ledig. Tänkte passa på att dela med mig av ett recept som jag hade tänkt lägga upp igår. Vi åt stekt marinerad lax med ugnspotatis och limeaioli igår, och aiolin blev som vanligt riktigt god. Jag gör en lite fuskig variant som är väldigt smidig och smakar minst lika gott som riktig aioli. Jag brukar ha i citron eller limesaft, men det behöver man förstås inte.


Aioli

Ingredienser
1 brk ekologisk Creme Fraiché
2-3 msk ekologisk majonäs (helfet)
1-3 klyftor vitlök (beroende på storlek samt egen preferens)
Svartpeppar
Havssalt
ca 1 msk citron- eller limesaft

Lägg creme fraiché och majonäs i en skår, pressa i vitlöken och tillsätt ev citrussaft. Rör samman till en slät sås och smaka av med salt och peppar.

Enkelt och simpelt eller hur? Passar utmärkt till klyftpotatis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...