torsdag 25 oktober 2012

Snickerdoodle-bakelse!

Eller vad man nu ska kalla det. Jag testade att baka Snickerdoodles för första gången någonsin i torsdags. Tyvärr tänkte jag lite för mycket när jag läste receptet så de blev inte riktigt som de skulle. Jag följde ett recept från Joy of Baking och där stod att man skulle ha i 2 stora ägg. Men jag hade mediumstora ägg hemma, så jag tog då tre stycken... Och degen blev såklart alldeles för mjuk vilket gjorde att kakorna flöt ut jättemycket. Men nu vet jag det till nästa gång, och smaken var det i alla fall inget fel på. Snickerdoodles är en amerikansk småkaka. Man formar bollar som rullas i kanelsocker innan gräddning. Konsistensen blev lite seg och de smakar himmelskt. När jag sedan skulle ha bokcirkel här i måndags uppgraderade jag kakorna till små minibakelser istället. Jag gjorde en apelsinfrosting att lägga emellan, det blev supergott. Fast som vanligt blev frostingen lösare än jag tänkt mig, vad gör jag för fel? Receptet på kakorna finner ni här, receptet på frostingen är helt godtyckligt och ska ses som inspiration eftersom jag höftade i både apelsinsaft och florsocker.

Apelsinfrosting

ca 100 g Philadelphiaost
rivet skal av ½ apelsin
ca 1 msk nypressad saft från apelsinen
Florsocker

Mixa ihop med stavmixer. Rör i florsocker tills det är lagom sött och lagom fast. Jag fick ställa min kallt en stund, men då stelnade den lite mer så den gick att breda ut på kakorna. Bred ett rejält lager frosting på undersidan av en snickerdoodle och tryck ihop med under sidan av en annan snickerdoodle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...