söndag 4 november 2012

Minipavlova!

Vi gjorde Bearnaise i fredags så igår stod jag med några äggvitor över och visste inte riktigt vad jag skulle ta mig för med dem. Bestämde mig för att försöka mig på minipavlova. Jag har nog egentligen aldrig gjort en riktigt Pavlova i fullformat heller, men liknande saker har jag testat. T.ex. marängbottnar med kolakräm, grädde och frukt. I vilket fall så gjorde jag nu ett försök. Min spritspåse är fortfarande borta så återigen fick jag använda en plastpåse vilket gav ett rätt klumpigt resultat. De små rackarna svällde dessutom upp mycket mer i ugnen än jag räknat med så de fick en ansenlig höjd. Men men, goda blev de :-).

Jag utgick från ett recept av Sigrid Bárány för marängerna, i övrigt knåpade jag ihop dem själv.



"Mini"-Pavlova

3 äggulor
3 dl socker
2 tsk potatismjöl
några droppar citronsaft
37,5 g mjölkchoklad (3 rader på en 100 g maraboukaka...)

ca 2 dl vispgrädde
en nypa vaniljpulver
1-2 bananer
250 g jordgubbar
20 mandarinklyftor (på burk)

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till ett hårt skum, man ska kunna vända skålen upp och ner utan att de ramlar ut. Vispa ner sockret lite i taget. Vispa sist ner bakpulver och citronsaft. Hacka chokladen och vänd ner den. Spritsa ut 4 runda bottnar på en bakplåtspappersklädd plåt. Spritsa också en kant runt varje botten så det blir en lite fördjupning. Grädda i 15 minuter, sänk därefter värmen till 100 grader och grädda i 30 minuter till. Marängen ska vara hård men lite krämig inuti när de är klara. Låt svalna

Vispa grädden med vaniljpulver. Mosa ca 2/3 av en banan med en näve jordgubbar. Bred moset i fördjupningarna. Bred över grädde. Garnera med skivad banan, skivade jordgubbar och mandarinklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...