tisdag 5 februari 2013

En bortglömd favorit och barnmatsrecept

Veckans matschema går i fiskens tecken. Snarare fiskgratängens, vi har planerat in två olika sorters fiskgratäng. Men idag var det kyckling på menyn. Närmare bestämt en paprikakyckling som jag inte gjort på jättelänge! Den här rätten inspirerades från ett recept på kycklingenchiladas i Arlas kokbok en gång i tiden när jag var i tonåren. Nu är det en egen kycklinggryta. Jag använder helst inte färdigsmaksatta produkter men här gör jag ett undantag i form av smaksatt creme fraiche. Väldigt enkelt att göra och väldigt gott! Axel fick en bebisvariant, som han verkade uppskatta.



Paprikakyckling med ris, 4 port

4 port ris (valfri sort)
2 stora kycklingfiléer.
1 gul lök
1-2 röda paprikor
1 burk lätt creme fraiche "tomat och basilika"
ca 1 dl vatten
chilipulver efter behag, vi är alla olika på den punkten
svartpeppar
salt
smör att steka i.

Koka riset. Strimla kycklingen från kortsidan, jag brukar dela varje skiva i två också. Salta och peppra kycklingen. Hacka löken och paprikorna ganska fint. Bryn av kycklingstrimlorna i smör så de får lite färg och lägg dem sedan åt sidan. Fräs lök och paprika i smör tills löken mjuknat. Lägg tillbaka kycklingen i pannan och krydda med chilipulver. Tillsätt creme fraiche och vatten. Lägg på ett lock och låt koka ihop till kycklingen är klar.

Bebisvarianten, 4 port:

3 kycklinginnerfiléer
ca 10 cm purjolök (ger lite mer smak än gul).
ca 2/3 röd paprika
ca 1 dl frusen majs
1 stänk chilipulver
svartpeppar

5-6 skedar färdigkokt ris

Koka strimlad kyckling med grovhackad purjolök, paprika, majs och kryddor tills kycklingen är helt genomkokt. Häll av kokvattnet, men spara det! Tillsätt det kokta riset och mixa med stavmixer till den konsistens som passar ditt barn. Späd ev med kokvatten. Tillsätt gärna en klick creme fraiche innan servering, utöver den sedvanliga teskeden olja.


Jag skickar här med ett barnmatsrecept, är det någon läsare där ute som är intresserad så kan jag lägga upp fler. Lillkillen får i stort sett bara hemkokt mat så jag har ganska många recept på lager nu, om någon är intresserad. Kommentera gärna isf :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...