söndag 7 juli 2013

Bullbak i värmen

Vanilj- och mandelmassefyllda bullar med sesam.

Klassiska kanelsnäckor med pärlsocker.


Ja, nu var det ett tag sedan jag bloggade. Men det där med att börja jobba tog lite mer energi än beräknat :-). Har inte haft tid att baka så väldans mycket heller, nån enstaka kaka bara. Men nu börjar jag komma in i det och tar mig lite tid att svänga ihop något då och då. Inför midsommar bakade jag lite till jobbet, det blev hallonkakan vi hittade på i Halmstad förra sommaren.

Jag har varit vrålförkyld i veckan, hemma två dagar till och med. Fredrik har dragit ett tungt lass här hemma med en liten kille som vill upp tidigt, tidigt, och en fru som vill sova, sova, sova. Vi skulle åkt till Katte och Johan i Stockholm i helgen, men det fick ställas in eftersom vi var så risiga hela bunten. Trist, men idag är jag iaf piggare. Bara lite rethosta och heshet kvar. Imorse fick Fredrik sova ut lite och Axel och jag gick på morgonpromenad efter frukosten. Vi gick ut strax före sju och kom in igen lagom till kaffet (och Fredriks frukost) strax efter kl 9. Sedan drog jag igång ett bullbak, för nu är till slut lagret av bullar i slut i frysen. Och bullar behövs ju till sommarens alla utflykter.

2 sorter blev det idag. Degen gjordes enl. grundrecept från Vår Kokbok, med en stoooooor dos färskstött kardemumma i. Sen gjorde jag "vanliga" kanelsnäckor (de snyggaste jag gjort tror jag, spana in bilderna) och en egenpåhittad variant med vanilj och mandelmassa, riktigt gott! Det där med sesamfrön istället för pärlsocker såg jag på en annan bakblogg, men nu kommer jag inte ihåg vilken.

Vanilj- och mandelfyllning, räcker till ½ sats bullar.

100g smör
½ dl strösocker
½ tsk äkta vaniljpulver
100 g mandelmassa.

Rör samman smör, socker och vanilj. Bred på den utkavlade bulldegen. Riv över mandelmassan på rivjärnets fina sida. Rulla ihop från långsidan och skär i skivor. Pensla med ägg och strö sesamfrön över före gräddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...