torsdag 23 januari 2014

Broccoli- och Quinoapaj!

Broccoli- och Quinoapaj.


Ikväll blev det paj här hemma. Har varit lite sugen på att testa quinoa i lite fler former än bara kokt så ikväll experimenterades den här pajen fram. Den är dessutom är den äggfri vilket ju kan vara bra för många. Här hemma har vi ju en liten äggallergiker så jag försöker testa nytt utan ägg. Fast han ville ändå inte äta pajen :-P. Nåväl, det kommer väl. Måste säga att jag faktiskt gillar att ersätta äggen, tycker ibland att det blir lite stabbigt med äggstanning. Istället använder jag Kvarg, det blir verkligen friskt och gott. Pajen blev ganska mild annars i smakerna så vill man kan man säkert ha någon grönsallad med en lite kryddigare vinägrett på eller andra tillbehör.

Broccoli- och Quinoapaj

Ingredienser:
2 dl vetemjöl
100g smör
ca 1 msk kallt vatten

Ca 1 liter frusen broccoli (nu höftar jag, jag fyllde helt enkelt min lilla gryta med frusen broccoli och slog på kokande vatten),
1 dl okokt Quinoa
250g naturell kvarg
Örtsalt
Svartpeppar
Basilika
Oregano
Några msk riven ost.

Sätt ugnen på 225 grader. Arbetat snabbt samman kylskåpskallt smör och mjöl till en grynig deg, tillsätt vatten och jobba fort ihop till en smidig pajdeg. Ta lite vatten i taget så det inte blir för löst. Tryck ut degen i en pajform och "nyp" fast kanterna med folieremsor. Nagga botten med en gaffel och förgrädda i ugnen ca 10 minuter tills den fått lite färg. Ta ut och ställ att svalna, sänt värmen till 200 grader.

Koka under tiden Quinoa i antingen buljong eller i vatten med lite örtsalt. Koka även broccolin, ej för länge, den bör ha lite tuggmotstånd kvar. Låt rinna av. Rör ihop Quinoa och kvarg, krydda med basilika och oregano, smaka av med peppar och ev lite mer örtsalt.

Fördela broccolin jämnt i pajskalet, dela ev stora bitar. Bred kvargröran över och platta till så det sätter sig. Strö över den rivna osten och grädda pajen mitt i ugnen ca 15-20 minuter tills den fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...